
WIM Standard
Den här fordonsvågen är framtagen för att snabbt komma igång med vägning. Ta kontroll på din verksamhet. Att väga är att veta!
Om WIM Standard
WIM Standard var den första vågen som Viktorvåg lanserade med Viktorvågmetoden (2007). Du kan väga lastbilsekipage, personbilsekipage och traktorekipage från 500 kg/axel med bibehållen noggrannhet.
Vi har utvecklat vågar som klarar att väga traktorekipage med stor däcksutbredning, tack vare den långa vågplattan. Trygg vägning utan konstigheter.

Om WIM Standard
- Finns inom återvinning, värmeverk, lantbruk m.m.
- Installera själv och spara pengar
- Överlägset robust. Testad av SDC/VMU
- 5 års lastcellsgaranti. Minska kostnader.
- Vågspecifikation gäller även traktorekipage.
- Automatisk identifiering av fordon helt utan insatser från chaufför som tillval.
- Stordisplayer för direkt visning av resultat.
- Terminal direkt till din smartphone.
- Magnetoelastiska lastceller som klarar att svetsas i, högtryckspolas m.m.
- Varje våg byggs, monteras och kontrolleras av oss.
- Det är vi (Viktorvåg) som utvecklar lastcellerna, vågplattan, elektroniken, mjukvaran och den världsledande vägningsmetoden för dynamisk vägning.


Svar på vanliga frågor
Vad är Viktorvågmetoden?
Viktorvågmetoden är en vägningsmetod som utvecklats för att slippa stanna på en fordonsvåg vid vägning. Detta innebär att vågplattan inte behöver rymma ekipaget i sin helhet utan kan rulla över vågplattan och få ett detaljerat vägningsresultat med totalvikt, bilvikt, släpvikt och ekipagets axelkonfiguration.
Var tillverkas era vågar?
Vi konstruerar allt själva, gör alla beräkningar och underlag och anlitar lokala smeder och mekaniska verkstäder för tillverkning. I vårt labb tillverkas våra lastceller som vi därefter monterar i vågbalkarna som skickas tillsammans med övrig utrustning till kund. Viktindikator och alla elektronik är utvecklat av Viktorvåg. Det du får är 100% svensktillverkat.
Kan jag uppgradera min befintliga våg?
Ja. Om du har en äldre våg från Viktorvåg kan du dels uppgradera till dynamisk funktion samt lägga till det mobila systemet och/eller identifiering av fordon och last. Enklast är att kontakta oss för en diskussion. Kontakta oss här.
Undrar du över något?
Kontakta oss gärna.

Kvalitet och ägande
Lastcellerna som används är 4 st skjuvbalkslastceller som bygger på magnetoelastisk avkänning för många års problemfri drift.
I alla våra vågar används uteslutande egna lastceller. Detta gör att våra kunder slipper byta ut lastcellerna med jämna mellanrum. Våra lastceller omfattas av en garanti på 5 år som kan förlängas. Lastcellen är okänslig för fukt, vatten, stötar och slag. Det går att
svetsa i vågen intill lastcellerna utan att funktionen påverkas och åsktåligheten är extremt hög i jämförelse med andra typer av lastceller.
Ingen extra åsksäkring behövs så installationskostnaden hålls till ett minimum.
Vågen består av en varmgalvad ram med fyra lastceller. Vågplattan är två halvor med två serviceplåtar. Vågplattan placeras med konsoler på lastcellerna. Lastcellernas kablar kopplas i en kopplingslåda och matas från viktindikatorn via kabel.
Förklaringar
Varför lång vågplatta vid dynamisk vägning?
Behöver du väga och jämför vågar? Inom lantbruket används fordon med en däcksutbredning som överstiger lastbilsdäckens utbredning. Det här riskerar att ställa till det för dig om du inte är väl insatt innan du bestämmer dig för våg. Sanningen bygger på enkel fysik och beskrivs nedan.
På en lastbil är utbredningen ca 10-20 cm beroende på last. På en traktor kan det vara 30-70 cm eller mer ibland. Innan vågen kan börja mäta den verkliga vikten från axeln måste hela däcket vara på vågplattan. Innan detta skett delas vikten med körbanan innan och efter vågen. Det här gör att en lång vågplatta får mer tid och bättre mätvärden. Jämför det med att räkna passerande bilar genom en springa i ett plank. Större springa gör det enklare att räkna bilarna.
Viktmätsträckan avslöjar hur mycket tid vågen har på sig för den verkliga vikten. Räkna ut viktmätsträckan såhär:
Vågens längd minus däcksutbredningen vid påfartssidan och avfartssidan.
Exempel WIM Standard:
3,5m-0,3m-0,3m=2,9m viktmätsträcka
(Vågen har 2,1 sekunder medverklig vikt vid 5 km/h)
Exempel axelvåg:
0,8m-0,3m-0,3m=0,2m viktmätsträcka
(Vågen har 0,1 sekund med verklig vikt vid 5 km/h)
Till detta ska läggas att fordonet gungar. För att kunna väga pålitligt måste minst en hel svängning mätas och på en lastbil tar en svängning ca 1 sekund.
Därför måste man ha längre vågplatta om man ska väga noggrant på en dynamisk våg.


Från och med Viktorvågmetoden är dynamisk vägning av fordon både tryggt och noggrant. Alla problem som förknippas med axelvågar är borta.
Nu kan du tjäna mer, slippa slitage och köer till en lägre kostnad med svensk kvalitet och spjutspetsteknik.